Ajankäytössä rönsyily haltuun 5 stepillä

Poukkoileeko sinun ajatuksesi työn äärellä liikaa?

Viime postauksessa mietittiin, että kuinka saada omaa aikaa arkeen.  Tämän kerran ”Ajankäytössä rönsyily haltuun 5 stepillä” -postaus liippasee aihetta siten, että tässä käsitellään yhtä ajankäytön syöppöä, rönsyilyä ja siitä johtuvaa keskittymisenpuutetta. Oletko sinä huomannut, että kun pitäisi alkaa jotakin tekemään, niin huomaat jonkun ajan päästä multitaskaavasi, etkä keskity mihinkään 100%sesti.

Siten tämä postaus liippasee siis edellistä. että mikäli ajankäytössäsi on huomattavissa rönsyilyä, niin silloin todennäköisimmin voi olla entistä vaikeampi löytää sitä omaa aikaa, jos sitä ei ole tarkoin suunniteltu. Päiväsi siis kuluvat ja täyttyvät kaikenlaisesta, mutta ilman varsinaista tarkempaa plääniä.

Edellinen blogipostaus kannattaa lukaista kuinka tärkeää on varata omaa aikaa itselleen.

rönsyily

Miten vähentää rönsyilyä 5 stepin verran?

Tuntuuko kokeilemisen arvoiselta ajatukselta, että voisit vähentää rönsyilyä jopa viidellä stepillä? Olet kenties koittanut jo yhtäkin, mutta tuloksetta huomaat taas tekeväsi jotakin ihan muuta kuin pitikään.

Listaan omakohtaisia, erinäisten kantapään kautta opittuja keinoja, sekä ammennan tietoutta myös mm. Life coach- koulutuksesta seuraavin stepein tässä sinulle:

 

  • Keskity hetkeksi vain rauhalliseen hetkeen, ja huomioi hengityksesi.  Hengittele mahdollisimman luonnolliseen rytmiin, ja kun olet hetken aikaa hengitellyt, voit antaa uloshengityksen olla pidempi kuin sisäänhengitys. Huomaat ehkä jo hiljalleen rauhoittuvasi. Kun saamme hetkeksikin itsemme keskittyneeksi rauhoittumaan, aktivoituu parasympaattinen hermostomme, joka tekee meidät rentoutuneemmaksi, ja sitä kautta voimme kokea olevamme terävämpiä ja keskittyneempiä tulevaan.
  • Karsi läheltäsi kaikki niin sanottu turha pois, joka voi viedä huomiosi ja keskittymisesi. Tälläisiä voivat olla muun muassa puhelin ja sen lukuisat somekanavat, jonne saapuu uusia viestejä tai jotakin muuta vastaavaa. Jos huomiosi vie äänekäs musiikki, vaimenna musiikkia. Mieti mitkä ovat sinulle ne pahimmat ”huomiotasi kalastavat asiat”, ja vaikuta niihin, viemällä ne hetkeksi sivummalle. Ne asiat, joihin voit vaikuttaa, vaikuta!
  • Ajoita keskittymistä vaativa toiminta siihen kohtaan päivään, kun koet olevasi virkeimmilläsi ja parhaimmissa tunnetiloissa, jos mahdollista. On väistämättäkin selvää, jos yrität väsyneenä tehdä töitä, niin mielesi seikkailee jossakin muualla.
  • Tee itsellesi tarkka suunnitelma, ja lista, mitä sinun täytyy tehdä tänään. Älä kumminkaan vaadi itseltäsi kohtuuttomia, vaan laadi sellainen lista, mikä on mahdollista toteuttaa. Tässäkin asiassa pienikin lista toimii, sillä kun listalla olevia töitä saa tehdyksi, niin mielenkiinto säilyy loppuun saakka kun motivaatio kasvaa saavuttaessa tehtäviä maaliin.
  • Mikäli mielesi laukkaa töiden lomassa, voi olla paikallaan pieni palautumishetki. Aktiiviselle ja keskittymisvaikeuksia kokevalle voi toimia erilaiset mindfulness- harjoitteet, joita löytää esimerkiksi erilaisista äänikirjoista tai erilaiset appsit tarjoavat myös lukemattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja.
Ajankäytössä rönsyily haltuun 5 stepillä
Ajankäytössä rönsyily haltuun 5 stepillä

Kokemusperäistä ajanhallinnan oppia

Tässä on tullut vastaan ihan omakohtaista kokemustakin haalittua, koska olen arjen multitaskausta suorittava äiti- ihminen, niin toisinaan edelleenkin itsekin huomaan kuinka joskus saa oikeasti keskittyä läsnäolevaan hetkeen kunnolla. Joskus oma mieli juoksee etäämpänä kuin itse pysyy mukana, ja monesta eri ruudusta yksikin ”viestin kilahdus” saattaa kaapata huomion niin, että unohtaa sen jälkeen mitä oli tekemässä.

Itselleenkin siis lukuisat edellä mainitut stepit ovat ahkerassa käytössä, ja mitään omaa favoritea en osaa sanoa mikä itsellä toimii parhaiten. Pieni rentoutuminen läsnäolevaan hetkeen kumminkin saa focukseni taas rauhalliseen tekemiseen, niin allekirjoitan sen toimivan vaikutuksen ainakin itseeni. Hengittämiseen huomioimisella saa tuloksekkaasti vaikutettua keskittymiseen, koska itse koen, että mieli on paljon selkeämpi ja jäsennellympi, kun huomioi hetkeksi pienen rentoutumisen esimerkiksi työn lomassa.

Minulle olisi arvokasta kuulla kommenttejasi kuinka koet esimerkiksi tämän postauksen ajatukset, voisiko toimia sinulla? Tai jos olet jo kokeillut, niin annathan palautetta!

Tästä voit käydä lukemassa myös Tiia Konttisen ajatuksia ajanhallinnasta, hänellä on aika mukavan oloinen lähestyminen asiaan, ja jakaa arvokasta tietoa.

Helpompaa arkea,

XOXO
signature

Jaa

Tilaa niin et menetä viestiä
Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi saadaksesi uutisia ja päivityksiä!

Mitä mieltä olet, kommentoi, niin jutellaan lisää

No Comments Yet.