Please enter an Access Token

Ajatuksia sairastetusta Koo- jutusta

Korona iski perheeseen

Uutta elinvoimaa kohti, sairastetun ”Koo- jutun”, eli koronan myötä. Ajatuksia sairastetusta Koo- jutusta- postaus kertoo siis itse taudista! Niin se rantautui meillekin tämä kuuluisa tauti kolmisen viikkoa sitten, ja nyt teen tämän kertaisen blogi- postauksen siltä näkökulmalta, että miten täällä meidän perheessä hoitui korona. Miltä se tuntui, ja minkälaisia tunteita se herätti. Mitä huomioita nousi mieleen, ja mitä ehkä oppeja siitä on saanut.

Mitä apukeinoja perheessämme oli käytössä. Mistä oli hyötyä, ja mistä ei.  Kuulisin myös teiltä lukijoilta teidän omia, hyväksi koettuja vinkkejä itse taudin hoitoon.

kuume

Koo- juttu on siis sairastettu ja nyt haetaan vielä levolla lisää energiaa tulevaan kevääseen. Tauti verotti voimia, mutta niin tekee mikä tahansa flunssatauti, joten armollisuutta itseään ja parantumista kohtaan.

Vie aikaa, kun taas voi palata raskaamman liikkumisen pariin, mutta yhtälailla koen sen tärkeäksi pitää mielessä, ettei lähde liikaa liian nopeasti rehkimään-, yhtälailla tärkeänä kuin mitä tässä jokaikinen on tehnyt ennen sairautta, jota viimeiseen asti ollaan koitettu vältellä! Ihan sama asia on mielestäni pitää huolta jälkivaiheesta, että ei esimerkiksi liian nopeasti palaa arkirutiineihin, mm. raskaaseen liikuntaan. Jälkitaudit voivat olla yhtä kohtalokkaita kuin itse tautikin.

 

Ennalta elämisen taito, ennakointi!

Itselläni on ollut ennaltaehkäisevässä mielessä käytössäni omaa immuunipuolustusta vahvistavia asioita jo pitkin vuotta käytössä kuten:

  • Huomion kiinnittäminen ravintoon ja ravintolisiin, joita on ollut muun muassa c-vitamiini, d-vitamiini, sinkki  ja monivitamiini jatkuvassa käytössä jo ennen tautia.
  • Uneen mahdollisimman isolti panostaminen ja sen vaaliminen.
  • Stressikäyrään hetimmiten vaikuttamista kun kierrokset menneet liian lujiksi, rentoutuminen. Palautuminen.
  • Avantouinnista vastetta immuunipuolustuukseen.
  • Liikkuminen ja hyvinvoinnista huolenpito useita kertoja viikossa.

 

Immuunipuolustus boosti

Vastustuskykyyn buustia ravintoaineilla ja vitamiineilla

 Itselläni käytössä Koo- taudin aikaan oli muun muassa seuraavia ravintoa tukevia tuotteita ja vitamiineja:

  • Sinkki
  • C- vitamiini
  • D- vitamiini
  • NAC
  • Kversetiini
  • Echinaforce
  • Mustakuminaöljy
  • Monivitamiinitabletit
  • Valkosipulia, inkivääriä raakana!
  • Hunajaa
  • Lisäksi silloin tällöin mehiläispesän tuotetta Bee Propolista
  • ASPIRIINIA särkylääkkeenä

D-, C-, ja sinkkiä otin reiluja päiväkohtaisia satseja, taudin ensimmäisinä päiviä. Muilla tuotteilla jatkoin myös pitkin sairauden kulkua.

korona

Koo- jutun oireilut jälkimaininkeineen

Varsinaiset oireet itsellä koo- jutussa oli lievä lämpö 37.5 sekä päänsärky. Ne menivät vuorokaudessa ohi. Neljäntenä päivänä alkoi hieman nenä vuotaa ja olen paperin kulmaan sitten hieman silloin tällöin niistellyt. Viidentenä-kuudentena päivänä on ollut ajoittain rintakipu tunnetta ja muutenkin väsynyttä oloa. Sydänkäyrällä kävin varmuuden vuoksi tk:ssa, kun on ollut tuntemuksia sydämen alueella. En ole kuulemma ainut ollut, joka on tullut samoista aiheista käymään, ja voi olla pitkään kestävä vaiva tämä.

Tosin, että minun korona alkoi tasan samana päivänä kun maailmalla nousi esiin uusi huolenaihe, sota, niin omista rintatuntemuksista, veikkaan, että tämä voi olla monen yhdistelmä. Ihan jo pelkästään stressi ja huolitunteet kuten pelko ja suru saa kehossamme aikaan järkyttävänkin isoja asioita, joten nyt etsimään sinne sydämeen sitä turvaa ja rakkautta mitä se kaipailee.

Ajatuksia sairastetusta Koo- jutusta ja tuntemuksia on siis kerennyt olla huojentuneesta pelkoon välillä, mutta minun oma pyrkimys on pysyä luottamuksen tiellä, eikä antaa pelon ottaa valtaa.

toivo

Hiljentämisen taitoa koo-jutun äärellä

Silti edelleen samanlaisella luottavaisella asenteella kun on menty tähänkin asti, niin mennään edelleen. Koo juttu opettaa pysähtymään oman kehon äärelle kuuntelemaan kuinka sinä voit. Se käskee hiljentää. Löytää se focus mihin aikaa voi nyt suunnata. Itsellä se on tervehtymiselle antaa aikaa ja todellakin olla tekemättä isompia. Se muistuttaa itseään armollisuudesta, että kaikkea kerkeää kyllä, mutta sairastelut ensin alta. Mikään muu ei ole tärkeämpää kuin saada itsensä vaihe vaiheelta kuntoon, jotta jossain vaiheessa on taas samanlailla elinvoimaa kuin ennen sairautta!

Hidastaminen tämän taudin äärelle on taas opettanut myös keskeneräisyyden ymmärtämistä entuudestaan. Asiat ei tapahdu heti vaan on luotettava prosessiin.

Vinkit Koo- jutusta

Ensinnäkin, tuntuma tälle taudille on sama kuin muita vuosittaisia flunssapöpöjä kohtaan. Rauhoitu ja relaa, niin sillä pääset jo helpommalla. Otat aikaa Koo- jutun äärelle ja rehellisesti annat luvan sairastaa. Voit hyödyntää lukuisia vinkkejä Koo- jutun lieventämiseen, joita mm. tässä postauksessa on tullut vastaan tai löytää omia.

Tämä tauti ei nujerra sinua, vaan sinä nujerrat sen!

Parantumisia sinne jos olet Koo- jutun äärellä tai pysykää terveinä, jos olet säästynyt taudilta.

Ajatuksia sairastetusta Koo- jutusta, onko sinulla?

Tässä sinulle muuten terveydestä kiinnostuneelle hyvä aiempi postaus luettavaksi, ole hyvä.

XOXO
signature

Tilaa niin et menetä viestiä
Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi saadaksesi uutisia ja päivityksiä!

Mitä mieltä olet, kommentoi, niin jutellaan lisää

No Comments Yet.

Previous
Stressin lievitystä keholle ja mielelle
Ajatuksia sairastetusta Koo- jutusta