Please enter an Access Token

Kuormituksen ennaltaehkäiseviä arjen tukitoimia

Herätys hyvinvoinnin äärelle ennen valtaisaa kuormitusta

Ennaltaehkäiseviä arjen tukitoimia, ennen valtaisaa kuormitusta. Tämän hetkinen ”Kuormituksen ennaltaehkäiseviä arjen tukitoimia” -postaus pohtii, voisiko arkeen ottaa ennaltaehkäisevän näkökulman, jossa tulisi huomioitua arjen valinnat niin, ettei niin sanottua viimeistä niittiä edes tarvitsisi kokea?

Monelle herätys oman hyvinvoinnin äärelle valitettavasti tapahtuu vasta kun terveys krakaa tavalla tai toisella, mutta jotta ei ajauduttaisi edes tuohon pisteeseen, voisiko asioille oikeasti tehdä jotakin ennen loppuunpalamista?

Mukana oivalluksia tähän postaukseen on jakamassa itse allekirjoittanut, joka on oman uupumuksen, unettomuuden kautta on ymmärtänyt kuormituksen ja palautumisen huomioimisen jokapäiväisessä elämässä. Kuinka tärkeää on osata vastata omiin resursseihin, jotka on suhteutettuna vaatimuksiin nähden.

Jos on pitkään jatkunut stressi käynnissä, olisi hyvä ymmärtää, ettei se parane lisäämällä tahtia tai painamalla kaasu pohjassa edelleen ”minä pärjään”- asenteella. Ihmisen voimavarat ovat ehtyvä varanto. Niinkuin puhelimien akkuja on ladattava, niin myös ihmisakkuja on osattava säännöllisin ajoin antaa rauhassa lataantua. Vaje alkaa näkyä hiljalleen esimerkiksi ärtymyksenä, väsymyksenä tai vaikka vaikeuksina nukahtaa. Muistivaikeudet, erilaiset kiputilat tai niin sanottu sumuinen ajatus, voi johtua yksinkertaisesti liiallisesta kuomituksesta.

Palautuminen

Miten kuormitukseen voin vaikuttaa päivittäin?

Voit vaikuttaa moneenkin, hyvinvointiasi lisäävään tekijään. Kuinka nukut, syöt, liikut ja palaudut, kaikki nimittäin edesauttavat hyvinvointiasi. Kun nukut hyvin ja yöunesi on palauttavaa, se näkyy myös parempana resilienssinä jaksaa arjen kuormitusta paremmin.  Päinvastoin huonosti nukutut yöt pidemmällä ajanjaksolla vievät voimavarojasi, jolloin olisi hyvä huomioida heikot yöunet kokonaiskuormituksessa, niin että pyrkisi saamaan tasapainoa jo heikkoon tilanteeseen.

Miten liikut heijastuu myös omaan kuntoosi ja miten palaudut. Joskus voimavaroja voikin lähteä korjaamaan liikunnan tukemisella arkeen. Jos ei ole liikkunut yhtään, voikin alkaa panostamaan löytää pieniäkin hetkiä päiviin, joilla saa kasvatettua liikuntaa arjessa. Tässäkin toki huomioiden arjen palautumiskyky, mikäli siellä on jo kuormaa, niin kevyillä liikkeillä eteneminen on järkevämpää kuin liian rasittava liikkuminen, joka söisi voimavaroja entisestään.

Ruokailu vaikuttaa myös hyvinvoivaan ihmiseen. Energinen olo lähtee myös siitä miten syö. Onko paukkuja liikkumiseen, määrittyy myös päivän ruokavaliosta. Unen laatuun vaikuttaa siihenkin ruokatottumukset ja ruokavalio. Hyvin, terveellisesti koostettu ruokavalio pitää muun muassa nälän loitolla ilta- aikaan, joka edesauttaa nukahtamista.

Palauttaviin hetkiin on tärkeää panostaa jokaisessa päivässä, ja niitä saa helposti arkeen mikrotauoilla, pienillä palauttavilla hetkillä esimerkiksi työpäivän lomaan. Palauttavat hetket muutoinkin kuin vain nukkumaankäydessä auttavat parantamaan yön aikaista palautumista ja sen laatua. Kun palautuminen lisääntyy, saadaan resursseja lisää arkeen ja jaksamista lisää päiviin.

Tasapaino

Mitä jos arjessa on stressiä mihin ei voi vaikuttaa?

Väistämättäkin arkeen tulee tilanteita, johon ei voi vaikuttaa. Niitä voi olla tämän hetken ajankohtaiset huolet maailmalla, lasten sairastelut, ero, työpaikan menetys tai monia muita.

Et voi vaikuttaa kaikkiin stressitekijöihin, mutta voit vaikuttaa siihen miten suhtaudut ongelmiin! Ajattelun laatu vaikuttaa meidän tunteisiin, ja tunteet saavat aikaan meissä tietynlaista toimintaa. Miten luulet itsesi toimivan jos näet asioissa jatkuvasti vain huolta ja pelkoja, sen sijaan jos koittaisit muokata ajatuksia niin, että saat tunne tilaakin paremmaksi?Joskus yksin ajattelu tai pohtiminen ei toimi, niin siinä tapauksessa…

Älä jää ongelman kanssa yksin! Aina on olemassa vaihtoehtoja, joita kun etsii, niin saa helpotusta kuormittavaan tilanteeseen. Aina on saatavilla keskusteluapua, sparrausta, uravalmennuksia! Asioita voi helpottaa erilaisilla palveluntarjoajien verkostoilla, jopa asioiden delegoimisella. Mieti kuka/ mikä sinua auttaisi tilanteessa?

Uskalla ottaa ikävät tunteet vastaan! Hyväksyminen ja ikävistä tunteista puhuminen itselleen tai läheiselle tuo jo ajatukseen etäisyyttä, joka voi auttaa asian kanssa eteenpäin menemisen kanssa. Ikäänkuin asiaa pohdittuaan ilma puhdistuisi asian ympärillä, ja huoli saattaa olla kevyempi kantaa. Useimmiten kun saa lisää happea hankalalle tuntuvaan tunteeseen, niin ajatus saattaa jo jäsentää asioita selkeämmin, jolloin myös mahdollisuudet avautuvat lähemmin.

Järjestä hyville asioille aikaa arkeesi huolien keskelle! Muista vaalia aikaa niille hyvää tuottaville asioille arkeesi huolien keskelle, koska jokainen hyvä asia piristää mieltäsi, luo lisää hyvää oloa ja saat katkaistua stressiä huoliesi ääreltä. Tämä pitää sinut elämässä kiinni, kun sinulla on arjessa asioita, joita odotat tapahtuvaksi ja joista saat iloa.

Palautuminen

Pysäytä itsesi ennen kuin keho pysäyttää sinut

Kannattaisiko itsestään pitää huolta ennen jo kuin keho pysäyttää sinut? Ennen kuin jokin oire on mennyt jo niin pitkään, että tarvitset sairaslomaa? Uskaltaisiko pelin viheltää tauolle ennen kuin tarvitset pahimmillaan lääkkeellistä apua tilanteeseen?

Ennaltaehkäisevä toiminta arjessa voi kustantaa sinulle jotakin, mutta siihen satsaus kannattaa, ellei ole valmis sitten myöhemmässä vaiheessa maksamaan korkojen kera. Tämä voi tarkoittaa myöhemmässä, pahentuneessa vaiheessa lääkärikuluja, lääkkeitä tai muita terveydenhoito- palveluita, puhumattakaan ajasta mitä toipumisjakso yleensä ottaa aikaa.

Myöskin kroonistunut stressi, uupumukseen johtanut stressi tai jokin muu pitkälle edennyt elämänvaihe myöskin tuntuu keho- mielessä pahalle, jonka vuoksi hyvinvointi on väistynyt. Voisiko myös tämän säästää, ja tehdä sinun hyvinvointia tukevia ratkaisuja jo tänäänkin?

Tässä poimittu myös yksi arkinen postaus Arjen äärirajoilla. katso, josko tästä löytyisi sinulle lisää luettavaa!

Kommentoi myös ihmeessä mitä ”Kuormituksen ennaltaehkäiseviä arjen tukitoimia- postaus sinussa herätti ajatuksia! Otan mielelläni vastaan ajatuksia!

Iloa loppuviikkoon!

XOXO
signature

Tilaa niin et menetä viestiä
Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi saadaksesi uutisia ja päivityksiä!

Mitä mieltä olet, kommentoi, niin jutellaan lisää

No Comments Yet.

Previous
Rentoutushoidolla palautuminen käyntiin
Kuormituksen ennaltaehkäiseviä arjen tukitoimia