Please enter an Access Token

Mennään yhdessä tunteen yli

Tunnetilojen purkaminen

”Mennään yhdessä tunteen yli”.  Meidän perheen yleinen tokaisuni, kun saa vihdoin napattua uhmakkaan ja mielipidettään lujasti ilmaisevan 2- vuotiaan syliini, isosta tunteen purkauksesta rauhoittuneena. Lausahduksesta on toisinaan tullut lentävä lausahdus, josta alun alkujaan perheessä muidenkin suupielet olivat ylöspäin ihmetyksestä kun ensimmäisen kerran tokaisin rauhoittaessani lasta. Miten mennään tunteen yli?;)

Meillä ”mennään yhdessä tunteen yli” lapsen kanssa tarkoittaa tunteen läpi käymistä. Yhdessä 2 – vuotiaankin kanssa ääneen sanoittamista tunnekuohun jälkeen, mistä hommassa oli kyse ja miksi toinen hermostui nollasta sataan niin tulisesti. Tunne pyritään huomioimaan sen kaikkine tarpeineen ja miksi epämiellyttävien tunteiden vallitessa joku tarve ei täyttynytkään kun ”kuppi kaatui nurin”. Tunnekuohujen aalloissa olemme siis seilanneet uhmaiän sävyttäessä arkeamme.  Kiukut kiukkuillaan ja kun rauha on maahan julistettu uudelleen, on aika puida läpi mitä tunnekuohun vallassa oikein tapahtui.

Höyhen

Kuinka moni aikuinen pohtii tunteitaan pysähtyen niiden äärelle?

Jollakin saattaa tunteet pirskahdella tunneruukusta tasaiseen tahtiin ulos, kun taas toinen panttaa tunteet sisälleen ja jokin päivä ne lehahtavat ulos kaikki kerralla. Joku taas saattaa vetää sisimpäänsä kaikki tunteet jättäen niistä puhumatta. Tällöin ihminen saattaa niinsanotusti kääntyä sisäänpäin ja vaarana voi olla pahimmillaan masennus tai uupumus, tai jokin muu isompi mielenterveydellinen ongelma. Tunteista puhumisella ja niiden näkyväksi tulolla on merkitystä. Niistä saa ja pitää osata puhua. Ja tärkein, niiden ääreen on hyvä osata pysähtyä, ja oppia kuuntelemaan tunteitaan. Miellyttävät tunteet hyväksyy mielellään päiviinsä, mutta epämiellyttävien tunteiden kanssa moni saattaa vältellä niitä, yrittää työntää ne sivuun, jättää huomioimatta tai vähätellä niitä. Myös rohkeus ottaa arkoja asioita käsittelyyn voi pelottaa, ja haluaa säästellä nahkaansa ja täten toivoo, että tunteet menevät itsekseen ohi.

Tunnetaitojen harjoittaminen

Tunnetaitoja voi opetella harjoittelemaan. Kuinka hyvin sinä osaat säädellä omia tunteitasi? Itselläni on tähän ikään mennessä tullut opeteltua omien tunteiden säätelyä varsinkin haasteellisten elämänvaiheiden kautta. Läsnäolotaidot ovat tärkeää tunnetyöskentelyssä. Olen aikuisiällä vasta ymmärtänyt pysähtyä kuuntelemaan tunteita ja oppinut tunnistamaan niitä tarkemmin ja hetkessä eläen myös oppinut sanoittamaan niitä itselleni. Nykyään myöskin minulla on täysi halu ottaa kaikki tunteet vastaan. Toivotan jokaisen tunteen tervetulleeksi ja katson tunnetta niin sanotusti silmästä silmään. Aistin miten tunne tuntuu kehossa, ja mitä ajatuksia sen takaa nousee. Tunnetta tunnustelen myös miettimällä mikä viesti tunteella on itselleni. Tunteen nimeämisen on todettu aktivoivan rauhoittavan etuotsalohkon toimintaa tunnetilanteissa. Useimmiten tunne alkaa hälventyä siinä vaiheessa, kun olen ymmärtänyt mistä se sai alkunsa, mikä ajatus sen takaa nousi, jonka jälkeen voin miettiä ratkaisua tilanteeseen. Useimmiten huomaan kumminkin jo tässä vaiheessa, että sehän oli vain ajatus. Ei sen isommasta ollut kyse.

Mennään yhdessä tunteen yli

Tunnetyöskentely vahvana osana stressinhallintaa

Tunnetaidot yhdistän itse suoranaisesti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja se linkittyy myös omaan stressinhallinta taitoihini. Kokiessani nykyisin muun muassa epämiellyttäviä tunteita kuten esimerkiksi vihaa, pettymystä, surua tai ahdistusta tiedän, että paras tapani on pyrkiä säädellä omia tunteitani on helpottaa oloani liikkeellä. Se on ollut erittäin vapauttavaa ja voimauttavaa, kun tunnekuorma alkaa keventyä, jonka tunnen kehossa saakka, kuinka kevyt kävelykin luonnossa vapauttaa kohonnutta stressitasoa alaspain. Taakan tunne hartioilta vähenee, kiristys katoaa päästä ja kehossa virtaa uudenlainen energia. Jos en pyrkisi niitä tuntemuksia vapauttamaan, ne alkaisivat kerryttää itsessäni stressitasoja hiljalleen kohti jo aiemmin tunnistettua ylivireystilaa kohti ja todennäköisesti olisin taas samassa oravanpyörässä, kuin mitä olen ollut aiemmin.

Tunteet

Stressaavat elämänvaiheet

Stressaavat vaiheet elämässäni ovat opettaneet minulle tunnesäätelyä a:sta ö:n saakka. Olen niiden kautta oppinut omaksumaan uudenlaisia toimintatapoja, joiden kautta olen oppinut myönteisemmän tunnetilan saavuttamisen nopeammin kuin mitä vanhojen tapojeni mukaan olisin saanut. Esimerkiksi kun stressaantuneen ajanjakson loppuunkuluttamana olen ymmärtänyt ajan, levon ja palautumisen tärkeyden, olen oppinut olemaan itselleni enemmän armollisempi, lempeämpi ja hyväksyvämpi. Jopa tekemään paljon ratkaisuja ja uhrauksia sen eteen, että voin huomioida niiden toteumisen arjessa. Stressaantuneena olen ollut väsynyt, huonosti voiva, tehoton, vailla elämäniloa, levoton ja ahdistunut. Nykyään huomioin kaikkea pyrkien tasapainoon kaikissa osa- alueissa elämässäni, jotka herkästi saattavat horjuttaa minut ylivirittyneeseen tilaan, jos jotakin on liikaa elämässäni. Ylivirittynyt tila aikaansaa minussa muun muassa nykyäänkin unettomuutta.  Tunnen epätasapainon herkästi tuntemuksissani ja kehoa kuunnellessa, johon pystyn tätä nykyään herkästi heti reagoimaan, juurikin vähentämällä työnmäärää ja priorisoimalla mitä teen milloinkin.

Mennään yhdessä tunteen yli

Miten sinä palaudut?

Palautumisessa esimerkiksi luonnossa liikkumalla samalla myös ikävältä tuntuvat tuntemukset kevenevät ja kirkastuvat päivänvalossa ja saavat erilaisen näkökannan itseltäni. Monesti jo paikan vaihto auttaa katselemaan tunnetta eri näkökannasta, jolloin huomaan jonkin häirinneen asian olevan vain ajatuksiani, joita muuttamalla muuttuu myös tunne tilanikin. Palautuminen on nykyään itselleni kaikki kaikessa. Se voi olla yhtä hyvin minulle jotain muutakin kuin liikkumista luonnossa, se voi olla vaikka meditaation kuuntelua tai elämästä nauttimista itselle mukavien asioiden parissa. Useimmiten se on kumminkin ajan karsimista ja hillitsemistä velvoitteista minimiin ja priorisoimalla asiat tärkeysjärjestykseen. Epätasapainon tunne saa minut muuttamaan liikkeitäni, ja huomioimaan niinä päivinä palautumista entisestään.

Mennään yhdessä tunteen yli

Peruslähtökohdat, omasta fysiologiasta huolehtiminen

Uni, lepo, palautuminen, ruoka ja avoimuus ovat minulle oman hyvinvoinnin kannalta ne asiat, joilla säätelen omia tunteitani. Väsyneenä tiedän, etten jaksa arkea samanlailla, ja väsyneenä ajatukset voivat saada minut tuntemaan ikäviä tunteita entisestään ja niiden kautta saatan toimia huonosti kuten tiuskia perheelle tai olla vihainen. Uni ja lepo ovat stressaantuneiden elämänvaiheiden jälkeen olleet suurimmat opit, joita olen omaksunut toimintatapoihini, että kuinka oma hyvinvointini rakentuu juuri näillä asioilla ja niiden huomioimisella. Ihmissuhteissa olen oppinut avoimeen kanssakäymiseen, jonka puolesta asiat eivät jää puhumattomana kaivelemaan ja herättämään tuntemuksia jälkeenpäin. En pidä siitä lainkaan jos asioita ei pystytä selvittämään, ja minulla on perheessä oma sääntökin, että nukkumaan ei mennä vihaisena. Kaikki solmut avataan ja puidaan niiden esiin tullessa, ja mietitään kultainen keskitie jos kuviossa on useampi osapuoli, jolle tasapuolisesti pyritään kehittelemään ratkaisua. Minun kanssani asioita ei jätetä puolitiehen, vaan ne ratkotaan!

Colourfood

Energiatasoista huolehtiminen vaikuttaa tunnetilaan

Ruokavalio näyttelee myös isosti minun hyvinvoinnissa ja vaikuttaa omiin energiatasoihini ja sitä kautta tunteisiini. Sillä on iso merkitys miten ja mitä syö. Ruoan kautta voi pahentaa oloaan ja tuntemuksiaan tai päinvastoin voida todella hyvin syödessään hyvin ja ravinteikasta ruokaa. Kotona lasten kanssa paljon olleena kiinnitän ruokailuihin paljon huomiota, ja pyrin tekemään ruoasta sen nälän vievän perustarpeen lisäksi myös hyvää tunnetilaa luovaa, joten minun keittiössä voisin kuvailla olevan aikas hyvä Feng shui;) Ikuiset ideat ruoanlaitossa ja inspiraatioissa kulkee minussa jo ruoka-alan opiskelujen siivittämänä, mutta myös aitona kiinnostuksena ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia kohtaan. Olet mitä syöt- pätee lausahduksellaan moneen, kuten tunnetiloja miettiessä se vaikuttaa suoraan ihmisten energiatasoihin ja olotilaan, mutta kyllä ruoan laadulla voi myös heikentää yöuniaankin, suolisto voi toimia heikosti ja puhumattakaan painoon kohdistuvista seikoista.

Mennään yhdessä tunteen yli

Myönteisen tunnetilan vahvistaminen

Hyödynnän myönteisiä ja positiivisia tunnetiloja lisätäkseni arjessani muun muassa voimalausekortteja, ja erinäisiä voimalauseita sisältäviä tuotteita päivittäin. Ankkuroin itselleni iloa, onnellisuutta ja myönteisyyttä elämää kohtaan tietyillä symboleilla ja kuvilla, elementeillä tai väreillä päiviini. Minulle ne voivat olla vaikka sydämen muotoiset kivet, joita löydän ulkoa. Ne sisältävät positiivista ja rakkauden täyttämää tunnetilaa, jota voin vaikeissa hetkissä ammentaa itseeni lisää katselemalla kiviä tai jopa löytämällä niitä lisää ympäristöstä. Keskittymällä myönteisiin asioihin ja kiitollisuutta lisäämällä elämässä ammennan vaikeissa hetkissä itselleni jaksamista lisää.

Kaikkine tunteineni kuljen elämänmakuista matkaa, ja otan niistä kaiken irti!

Mennään yhdessä tunteen yli!

 

XOXO
signature

Tilaa niin et menetä viestiä
Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi saadaksesi uutisia ja päivityksiä!

Mitä mieltä olet, kommentoi, niin jutellaan lisää

No Comments Yet.

Previous
Itsetehty muovailuvaha karanteeniin lapsille
Mennään yhdessä tunteen yli