Please enter an Access Token

Mikä mieltä vaivaa nukahtamisessa?

Mikä sinun unesi vei?

Viime postauksessa kirjoittelin vinkkejä nukahtamiseen, jotka varmasti sinulle on tervetulleita, mikäli sinulla on toistuvasti unensaamisen ongelmia. Tämän kertainen ”Mikä mieltä vaivaa nukahtamisessa”- postaus pohdiskelee mikä ongelma nukahtamisen taustalla voi piileä. Unen kanssa painiva etsii tietoa tähän aiheeseen, koska uniongelmat on todella kuluttava oire, joka pahimmillaan voi johtaa jopa masennukseen tai muihin mielenterveyden ongelmiin. Apukeinoja ja vinkkejä haeskellaan netistä ja kaikkialta, mikä toimii omaan univaivaan.

Kaikki keinot käyttöön- mentaliteetillä itsekin on mennyt vuosien varrella, ja oikeastaan erilaisia unta helpottavia metodeja on kokeiltu riippuen millaisella vaikeusasteella unensaamis ongelmat on olleet milloinkin. Vaikeimmissa hetkissä on olleet käytössä melatoniinin lisäksi myös nukahtamislääkkeet. Tätä nykyään selviän ennaltaehkäisevien ja ylläpitävien keinojen kanssa, joista viime postauksessa annoin hyviksi todettuja käytännön esimerkkejä.

Rennommaksi

Mikä uniongelmaan on johtanut?

Unensaamisvaikeudet ja unettomuus on kovin yleistä, ja merkki usein jo pitkään jatkuneesta stressaavasta elämäntilanteesta. Mikä omaan unettomuuteen on pikku hiljaa johtanut, sitä syytä voi alkaa etsiä kysymyksen kautta itseltään ja sillä tavoin saada kiinni lähtötilanteesta. Voiko syyhyn itse vaikuttaa, ja jos voi, niin mitä tekemällä?

Stressinhallintaa unettomuuden kanssa jokainen joutuu omista lähtökohdistaan tarkastelemaan silmästä silmään siis. Jos sinä olet vaikeassa taitekohdassa unesi kanssa juuri nyt, niin valan sinuun uskoa, että sinäkin pystyt selviämään tästä vaiheesta, koska minäkin olen selvinnyt. Kunhan et tee näitä samoja virheitä kuin itse olen tehnyt joista kirjoitan sinulle esimerkin omaisin sanoin tässä postauksessa.

 

Minä selviän kaikesta- asenne

Yksi iso hektinen elämänvaihe, oli AMK opintojen ja työn yhdistäminen toisiinsa. Ja eikä siinä vielä mitään, mutta kun vuoroja otti yksi toisensa perään, ja venyi yli omien rajojen, muistan kun oma pääkoppa ei enää pysynyt mukana. Epäsäännöllinen ilta-, ja viikonlopputyö, jonka jälkeen aamulla opiskelemaan ja sieltä iltaan töihin. Pelasin omien yöunien kustannuksella. Palautumiseen ei yksinkertaisesti jäänyt riittävästi tarpeeksi aikaa.

Koen jälkeen päin mietittynä, että ylläpidin ”Minä selviän kaikesta”- viittaa päälläni, ja siksi venyin ja joustin jokasuuntaan. En osannut sanoa ”EI”.  Pelkäsin, että kun kerran, pari sanon ei, niin minulle ei enää tarjota avoimia työvuoroja. Hölmön hommaa jälkeenpäin mietittynä. Minunhan tärkein työni siinä vaiheessa oli kumminkin opiskelu.

Mikä mieltä vaivaa nukahtamisessa?

Liika on liikaa. Monta rautaa tulessa, minä selviän kaikesta asenne sai minut uupumaan ja huomasin, kun unta ei enää saanutkaan illalla heti. Meni monta iltaa samoissa merkeissä, jonka jälkeen unensaamisesta alkoi tulla kierre. Aloin nukkua todella huonoja unia, ja päivisin olin todella väsynyt. Unohtelin asioita ja henkisesti olin todella kuormittunut. Keho pisti vastaan ja alkoi krakaamaan unensaamis ongelmina.

 

Pysähdytkö sinä ensimmäiseksi, vai pysäyttääkö kroppasi sinut?

Omasta kokemuksesta vinkkini ettet sinä ajautuisi samaan pisteeseen, on, että opi hidastamaan vauhtia ennen kuin joku isompi stressioire pysäyttää sinut. Siinä kohtaa siitä eteenpäin pääseminen on jo paljon vaikeampaa, kuin jos osaa viheltää pelin poikki aiemmin.

Tunnista oma rajallisuutesi! Sinun ei tarvitse tehdä kaikkea ja olla kaikkea kaikille. Kun on oppinut tunnistamaan omia rajojaan, että mikä tuntuu hyvälle ja mikä ei, niin vaikeampi homma onkin omien tarpeiden ääneen sanoittaminen eli juuri rajojen vetämisestä siinä on kyse. Alla lisää siitä.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi

Minunkin äänellä on väliä

Kun tietää mitä haluaa, on tärkeää, että ne asiat eivät jää vain itselleen ajatuksiksi vaan saa sanoitettua niitä heille, ketkä liittyvät asiaan tavalla tai toisella. Rajojen vetämiseen vuorovaikutustilanteissa voi mielestäni käyttää loistavasti Life coach- opinnoissani vastaan tullutta NVC- mallia , jossa ensimmäisenä:

  • Kerrotaan havainto, jota koetaan. (Huomaan, että olen tässä ottanut vastaan  liikaa töitä…)
  • Tämän jälkeen kerrotaan tunteet, mitä havainnosta on seurannut. (Huomaan, että koska olen joustanut ja ottanut lisää töitä, koen olevani alakuloinen ja väsynyt ja ärtynyt kun en ole saanut edes nukutuksi kunnolla…)
  • Tuodaan tunteitten pohjustamana esille tilanteessa heränneet omat tarpeet (Tässä tilanteessa koen tarvitsevani lepopäiviä palautumiseen ja rennompaa arkea…)
  • Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, esitetään pyyntö kuinka toivoisi asian jatkossa huomioitavan (Toivoisin saavani kieltäytyä vuoroista ilman tunnetta, että minulta ei kysytä enää vuoroja jos useamman kerran kieltäydyn…)

Tätä NVC (non violent communication)- mallia voi käyttää missä vain vuorovaikuttamisen tilanteessa. Tätä ehkä itsekin nuoruudessa olisin tarvinnut, varmuutta oman äänen sanoittamiseen, joten tämän kautta kun vuorovaikuttamisen tilanteissa kerrotaan havainnon jälkeen omista tuntemuksista, ja opitaan sanoittamaan omat tarpeet esille, voi niiden pohjalta hakea uutta, toimivampaa ratkaisua pyynnön kautta. Toisen on paljon helpompi ymmärtää empaattisesti toista, kun kuulee miltä toisesta tuntuu.

Omilla tarpeilla ja tunteilla on suunnattomasti väliä. Ja nukkumisen näkökulmasta katsottuna koen varsinkin, että niitä jokainen unensa kanssa kamppaileva JOUTUU pohtimaan. Joutuu opettelemaan ottamaan tunteet vastaan ja oppia tunnistamaan niiden kautta omia tarpeita. Minulle tarpeet on kohdistuneet omaan aikaan ja sen ottamiseen. Niitä olen kaivannut siinä hetkessä kun stressi on ottanut vallan ja vienyt uneni. Älä sinä tee samaa virhettä, ettet miettisi mitä sinä kaipaat? Mitä sinä tarvitset? Ja ettet uskaltaisi toimia niiden mukaan. 

Mikä mieltä vaivaa nukahtamisessa?

Voiko tämän tehdä yksinkertaisemmin?

Oppia ikä kaikki. Olen pohtinut tässä postauksessa omia virheitä, joita on olleet pysähtymisen taidon puute, joka on johtanut uupumukseen. Myös ajattelumalli ”Minä selviän kaikesta”- ei myöskään ole kantanut minua kovin pitkälle puhumattomien tuntemusten takia.

Taitaa olla, että minun harhaluulo joskus nuorena on varmasti ollut pingottaminen ja itseltään liikaa vaatiminen. Kaikki piti olla just eikä melkein ja kaikki piti tehdä itse. Suurin syy monelle minun stressioireelle, kun hermosto on alkanut käydä hieman ylikierroksilla. Kokemuksen kautta on taas käyty monien unettomien öiden ja muiden oireiden kanssa aika deepissä vedessä, joten minun virhe on ollut kaiken tekeminen suorittamalla. Yksinkertaistamalla arkea, päiviään, on oppinut siinä samalla kaiken muun ylläolevan, kun on oppinut antamaan asioiden menevän osittain omalla painollaan. Nöpö nuukaa asenne on tullut jäädäkseen, eli asioita katsellen hieman eri perspektiivistä kuin aiempi ”Suorittaja- minä”.

Yksinkertaistaminen on valintojen puntaroimista, omien rajojen tuntemista, arjen helpottamista, delegointia, jäykkyydestä pois irtaantumista.

Hyvinvoinnin tasapaino

Sinä itse tärkein

Elämän höllentäminen ja rennommaksi minäksi tuleminen on ollut paras oppi mitä itse on oppinut arjestaan, kuinka niillä on suuri vaikutus omaan hyvinvointiin ja onnellisuuteen. Ja ne asiat ovat taas käsi kädessä blogipostauksen kantavan teeman äärellä, kuinka hallita omaa stressiä ennen kuin se ottaa hallinnan minusta ja vie yöuneni. Mikä mieltä vaivaa nukahtamisessa- postaus toivoo saavansa kommenttisi, mitkä sinulle on herännyt asian tiimoilta.

Hyvien, palauttavien yöunien puolesta,

Jaana

XOXO
signature

Tilaa niin et menetä viestiä
Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi saadaksesi uutisia ja päivityksiä!

Mitä mieltä olet, kommentoi, niin jutellaan lisää

No Comments Yet.

Previous
TOP 5 vinkkiä nukahtamisongelmiin
Mikä mieltä vaivaa nukahtamisessa?