Please enter an Access Token

Minun hyvinvointi on sinun hyvinvointi

Hyvinvoivaa oloa ympärillesi

Minun hyvinvointi on sinun hyvinvointi. Niillä ajatuksilla aukeaa tämä blogipostaus, Miten omasta hyvinvoinnista huolehtimalla voi vaikuttaa myös läheisten hyvinvointiin?

Kun itse voit hyvin, ympärilläsikin voidaan hyvin. Myös peilattuna toistepäin. joten ihan on verrannollinen kuvallistamaan hyvinvoinnin tärkeyttä. Kun sinusta huokuu hyvä olo, se välittyy ympärille ja leviää. Kuin taas jos voit huonosti, sen tuoman energian tuntee lähellä olevat.

Hyvinvointi

Kun huolehtii omasta hyvinvoinnistaan lisäten sitä arjessa, väistämättä vaikuttaa siihen, että kokee iloa ja onnea, sekä se lisää voimavaroja arkeen jaksaa arkisia rutiineja. Akkuja on muistettava ladattava säännöllisesti kuukausittain, viikoittain jopa päivittäin, jotta tasapaino säilyy arjessa.

Siirtämällä jatkuvasti omaa hyvinvointia lisääviä hetkiä eteenpäin kiireen tai suorittamisen keskellä, tekee itselleen vain karhun palveluksen, joka saattaa jossain kohtaa tuoda seinän vastaan, kun voimavarat hyytyy. Voimavara ”pankkia” kannattaa ruokkia tasaisin väliajoin, jotta se ruokkii sinun elinvoimaasi ja oloasi!

Hyvinvointi

Unohduksissa ollut minä itse

Pieni lapsiperhearjessa varmaan jokaiselle vanhemmalle käy aluksi niin, että unohtaa hetkellisesti oman itsensä. Menee aikaa tottua uuteen, mullistavaan elämäntilanteeseen, ja ymmärtää, että onkin vastuussa itsensä lisäksi myös pienestä, sinusta täysin riippuvaisesta tyypistä. Siinä hetkessä uusi normaali sinulle on pitää huolta pienestä ja täyttää hänen kaikki tarpeet mitä hänen suunnalta tulee. Väistämättä hengität hänelle, palvelet ja hoivaat, ja sivulle jää oma itse.

Ruuhka- ajassa elävä vanhempi saattaa kaiken harrastusten kuskailujen ja muun arjen pyörittämisen myötä huomata oman ajan puutteen, että kokonais potista ei liikene aikaa oman hyvinvoinnin ylläpitoon. Loppuvat tunnit vuorokaudesta vievät viikko toisensa jälkeen aikaa eteenpäin, ja unohduksissa oleva minä siirtää omia tarpeita sivummalle. Omista toiveista nipistetään, ja ajatellaan että sitten kun..

Hyvnvointi

Omien tarpeiden ääneen sanoittamisen vaikeus voi olla myös vanhempien kompastuskivi. Pieni lapsi arjessa voi olla kyse myös omasta tulkinnasta toisen puolison pärjäävyydestä kotona lasten parissa, eikä luoteta toisen taitoihin riittävästi. Uskallus pyytää ottaa aikaa itseä varten voi tuntua vaikealle sanoittaa puolisolle ääneen, varsinkaan jos se ei ole automationa yleinen kahvipöydän jutunaihe.

Toisaalta puolison ympäripyöreät päivät supistavat aika-ikkunasta mahdollisuuksia ottaa aikaa itselleen, jolloin koetaan, että ei kehtaa edes vaatia itselleen aikaa jos toisellakaan sitä ei ole. Parisuhde on kahden kauppa, ja aina keskustelulla voi saavuttaa kummallekin mieluisia ratkaisuja, ilman että toisen osapuolen vain tarvitsee venyä. Paras kanava ratkaisuille on keskustelutaitojen hiominen, ja joustaminen yhdessä niin, että tasapuolisisesti aika jakaantuu vanhemmille, ja lapsille.

Ajanhallinnan suunnittelemattomuus voi myös tyssäyttää mahdolliset oman ajan hetket syrjään, jotka ohi kiitävinä hetkinä vain valuvat ohi. Ennakointi ja suunnittelu antaa mahdollisuuden ajalle, jota pienetkin hetket toteutuakseen vaativat kun ne on selkeästi ja ytimekkäästi kerrottu ääneen ja suunniteltu päivän ohjelmaan. Ennakointi kantaa hedelmää, ja puoliksi suunniteltuhan on jo puoliksi tehty.

Hyvinvointi

Kuinka lisätä omaa hyvinvointia?

  • Aloita tekemällä edes pienesti asioita, joista ilahdut ja saat piristystä! Jos et ole suonut itsellesi lainkaan omaa aikaa lasten parissa, aloita pienillä askelilla, pieniä hetkiä kerrallaan! Kokeile ensimmäisellä kerralla vaikka puoli tuntia, ja myöhemmin huomaat jo voivasi varata itsellesi aikaa enemmän.
  • Mikäli sinulla ei ole tukiverkkoja, taikka puolisoa arjessa auttamassa, tai tunnit ovat yksinkertaisesti vuorokaudesta jo tiiviisti käytössä, niin mieti miten saisit edellä mainittuja hetkiä luotua omaan arkeesi. Järjestä niille aikaa, vaikka päikkäriaikaan tai lasten lähtiessä yöunille. Onnistuuko pieniä hetkiä luoda lasten leikkiessä  tai ulkoilun lomassa? Pieniä hetkiä kerrallaan, jotka on helppo toteuttaa. Voisitko hyödyntää lastenhoitopalveluita tarjoavien palveluita, tai löytää arkeesi jonkin henkilön, jota vetää tarpeen mukaan hihasta?
  • Uskalla sanoittaa ääneen omia tarpeita ja toiveita!
  • Rakenna arki kokonaisuus yhdessä siihen kuuluvien läheisten kanssa niin, että jokaiselle löytyy aikaa omille, hyvinvointia lisääville asioille, johon kuuluu sekä lasten mutta myös aikuisten aika.
  • Joskus pelkkä lepoon keskittyminen voi olla parasta, millä voit lisätä hyvinvointiasi. Kuuntele siinä kohtaa itseäsi, ja vaali resurssejasi, jotta kasvatat voimavarojasi levolla aina kun mahdollista. Aina hyvinvoinnin lisääminen ei tarkoita pelkästään aktiivisia toimenpiteitä, vaan voi olla täysin sinua palauttavia sellaisia.
  • Luottamuksen kasvattaminen arjessa auttaa pääsemään asiassa eteenpäin, kun vaan päätät luottaa asioihin murehtimisen sijaan. Uskallat rohkaistua, ja toimia. Uskallat arvostaa omia tarpeitasi ja tuoda ne päivänvaloon. Uskallat lähteä pitämään omasta hyvinvoinnistasi huolta.

Minun hyvinvointi on sinun hyvinvointi!

Arjen äärirajoilla postaus saattaa kiinnostella sinua myös lukaisemaan, tästä pääset sen julkaisun pariin. Kivoja lukuhetkiä!

 

XOXO
signature

Tilaa niin et menetä viestiä
Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi saadaksesi uutisia ja päivityksiä!

Mitä mieltä olet, kommentoi, niin jutellaan lisää

No Comments Yet.

Previous
Kaupallinen yhteistyö TerveysSummitin parissa
Minun hyvinvointi on sinun hyvinvointi