Please enter an Access Token

Paineensietokyvyllä mielen joustavuutta ja motivaatiota

Paineensietokykyä lisää haasteisiin

Paineensietokyvyllä mielen joustavuutta ja motivaatiota, se on tämän postauksen aihio. Ihmeellinen juttu, kuinka aikaisemman blogi postaukseni kautta avautui itselleni uutta näkökantaa teemoihin turvallisuus ja elinvoima, joista olen nyt jo tämän kolmannen postauksen myötä kirjoittelemassa. Yhdestä asiasta voi avautua uusi kanava, ja tässä blogissa aukeaa kokonainen uusi valmennuspaketti, joka on löytynyt omista vastoinkäymisistäni! Lähde mukaan innoittamalleni matkalle, ja kääritään hihat ja etsitään susta sitä, mitä et vielä tiennyt sinusta löytyvänkään! Mahdollisuuksia löytyy ongelmista, kun pysähtyy niiden äärelle. Ja minä toivon pystyväni auttamaan juuri sinua tämän asian kanssa, jos etsit kanssakulkijaa mukaan haasteisiisi! 

Jaana Koskinen
Kuva Titta Kivelä

Resilienssin kasvattaminen

Tähän blogiin kumpuaa esille paineensietokyky, sen kasvattaminen ja ihmisen oman resilienssin kasvattaminen vaikeisiin tilanteisiin. Elämä on täynnä erilaisia hetkiä, jolloin mitataan omaa paineensietokykyä. Nyt varsinkin, poikkeusajan tuomat haasteet, tuovat väistämättäkin paljon erilaisia vastoinkäymisiä eteemme, jossa mitataan omaa paineensietokykyämme. Helpommin lähestyttävän tästä poikkeusjasta tekee se, että me kaikki ihmiset täällä maailmassa olemme samassa tilanteessa, joten todellakaan kyse ei ole vain yksittäisen ihmisen elämästä. Täyttyy vertaistuen aukko ja se tuo toisille jaksamista lisää tietäessään, että emme ole yksin tässä veneessä. Yhteishengellä on iso voima.

Myöskin korona- aikana omaa mieltänsä hallitsee sillä, että ymmärtää, että korona on asia, johon varsinaisesti ei voi itse vaikuttaa. Voi tottakai huolehtia omasta vastuusta asian tiimoilla, mutta yksinomaan asialle ei voi itse tehdä mitään, että korona häviäisi. Asioihin, joihin ei voi itse vaikuttaa, on sillä tavoin kevyempi asennoitua. Riittää, että yrittää parhaansa ja toimii oikein. 

Korona pileet ulkona
Korona aikaan lasten juhlat ulkona

Poikkeusaika ja oma resilienssi

Korona- aika on koetellut valtaosaa meistä uusilla muuttuvilla tekijöillä, jotka monella on liittyneet työntekoon. Tai työn yhdistämisen lasten pariin. Tai paljon muuta. Peruutuksia, uusia sääntöjä. Rajoituksia rajoitusten perään. On tullut paljon kieltoja, jossa perusturvallisuuden tunnetta ei ruokita, muun muassa läheisten näkemisten rajaaminen. Miten paljon jäämme vaille läheisten lähellä oloa, yhteishenkeä, rakkautta ja yhteenkuuluvuutta.

Jokainen lapsiperheellinen taas tietää kuinka haasteellista korona- aika on ollut, kun lapset sairastelevat. Kun jokaisesta pienestäkin yskäisystä  tehdään jo uusia peliliikkeitä. Se, jos mikä vaatii pitkää pinnaa, kärsivällisyyttä, tilannetajua kuinka hoidat omat työsi samalla kun lapset on kotona. Mitä peruutat, mitä muutat. Mitä korvaat milläkin ja kuka tekee perheessä mitäkin. Joustamista ja lutvimista on viime vuoden aikana ihmisten elämään tuotu koronan myötä. Kun sitä on äärimmäisyyksiin saakka, pysyykö se oma mieli kuinka joustavana?

Monelle etätyö on mahdollisuus, toiselle se taas voi olla uhka. Neljän seinän sisällä oleminen voi nakertaa mieltä, kun ei ole yhteistyö verkostoja ympärillä. Työyhteisöllä, muun muassa, on valtava voima, ja ihminen tarvitsee yhteisöllisyyttä, että kuuluu johonkin isompaan kokonaisuuteen. Korona- aikana kun moni on päässyt/ joutunut, miten sen kukakin ottaa, tekemään ainoastaan kotona töitä, niin millä sinä huolehdit, että jaksat eteenpäin viedä työtehtäviäsi kun teet täysin itsenäistä työtä kotikonttorissasi? Sama on verrattavissa myös pitkään esimerkiksi sairauden takia kotiin jääneen, työttömän tai vaikka ihan äiti- ihmisen arjesta. Pidemmän päälle kotiäidin kotivuodetkin voivat olla melkoisen yksinäisiä, jos pyörii vain kodin ja pihan välillä, ja korona- ajassa kun on isompia lasten harrastuksiakin katkolla. Miten sinä asennoidut koronaan ja sen tuomiin uusiin ”paineisiin”? Mistä löydät voiman päiviisi?

Paineensietokyvyllä mielen joustavuutta ja motivaatiota

Stressaavat elämänvaiheet

Paineinen työ, melutaso, ympäristö, epämieluisat työkaverit, epäonnistuneet suhteet, lapsettomuus, vakavat sairaudet, menetykset, avioero.. Aiheita nousee jokaisen ihmisen elämästä erilaisia kokemuksia. Riippuu kuinka vakavasta asiasta on kyse, voi yksikin kerta horjuttaa omaa paineensietokykyä ja luottoa tulevaan. Ihmisen kapasiteetti jaksaa kantaa kuormaa, on yksilöllistä mutta kaikilla meistä rajallista. Kun se raja ylittyy, voi olla vakavia ongelmia edessä.  Mihin asioihin sinä pystyt vaikuttamaan elämässäsi, joka voisi tuoda sinulle lisää tyytyväisyyttä? Keskity niihin:)

Valo

Elämänhallinta vaikeuksien äärellä

Vaikeiden asioiden tullessa eteen elämään, oma resilienssi kasvaa sen myötä, kun oppii elämään haasteiden kanssa ja löytämään keinoja kannatellakseen itseään siinä hetkessä. Vaikeaa vaihetta elämässä ei voi hetkessä muuksi muuttaa, siinä hetkessä on keskityttävä omaan ajatuksen tasoon, kuinka asennoidut tilanteeseen. Mielen joustavuutta saa parannettua keskittymällä omiin ajatuksiin ja niiden laatuun. Onko ne sinua kannustavia, toiveikkuutta lisääviä ja kannattevia vai surkutteleeko ne mitä sinulla ei ole ja mitkä asiat on huonosti. Resilienssi kasvaa sitä myötä kun oppii hallitsemaan omia ajatuksiaan, joiden avulla on paljon kevyempi mennä vaikean vaiheen yli. Näitä asioita voi opetella, ja näiden asioiden pariin on olemassa paljon apuja vertaistukeen, kohdistaen oikealle henkilölle avun tarpeesi, onko se terapia, tai joku muu vastaava vai auttaisiko sinua kanssakulkijana Life coach?

Vaikeissa tilanteissa auttaa myös laatikoida asioita tälläisen elämänhallinta tehtävän avulla:

 a. mihin voi vaikuttaa ja päättää

b. mihin voi vaikuttaa mutta ei voi päättää 

c. mihin ei voi vaikuttaa eikä päättää

Monesti kirjatessa asioita ylös, epäjärjestys ja kaaos tai haasteet selkiytyvät kun näkee mihin asioihin voi vaikuttaa ja päättää, ja pohtia niihin ratkaisuja ja toisaalta huojentavana seikkana huomata c. sarakkeesta, että turhaa on stressata asioilla, joihin ei voi liiemmin itse mitään.

Oman elämän esimerkit

Annan esimerkkejä omasta elämästä, koska niihin on helppo itse uppoutua kokemuksen kautta asiaa pohtimaan.  Edellisissä blogipostauksissani olen kertonut omista työnhaun haasteista, joka on yksi mihin et voi loppupelissä itse vaikuttamaan. Voit tehdä parhaasi, mutta et lopputulokseen voi vaikuttaa. Jos työnhakua jatkuu ja jatkuu, etkä saa ensimmäistä hakemaasi paikkaa, et seuraavaa, etkä seuraaviakaan, mitä tapahtuu sinun paineensietokyvyllesi? Motivaatiolle?

Jos sinulla on vastaavanlaista tarttumapintaa aiheeseen, tunnistat varmasti kaikki ne tunteet mitä tilanteista herää. Yhtälailla vastaava tilanne voisi olla työpaikan vaihdos, jota olet kauan haaveillut tai kaipaamasi opintopaikka, joka ei kerta toisensa jälkeen aukea sinulle. Mitä pidemmän aikaa tilanne on jatkunut samana, kuinka se alkaa vaikuttamaan sinuun ja muun muassa motivaatioosi? Onko sinulla työkaluja jatkaa sitoutuneesti eteenpäin ja keinoja, joilla voit kehittää itseäsi matkan varrella?

Paineensietokyvyllä mielen joustavuutta ja motivaatiota

Asioita joihin olen omassa elämässäni voinut vaikuttaa on ollut muunmuassa nuoruuden työn ja opiskelun yhdistäminen. Aikaisempi, nuoruuden työni sisälsi paljon hektisyyttä ja epäsäännöllisyyttä. Ajoittain paljon kuormaa, ja samanaikaisesti lisäksi ammattikorkeakoulun opintoja. Muistan jossain kohtaa stressaantuneeni paljon sen hetkisestä, kiireisestä elämäntyylistäni. Pystyin loppuviimein itse vaikuttamaan asiaan oppimalla vetämään omat rajani. Mikä on minulle ok, ja mikä taas ei. Minulle se oli myös oppimista sanomaan EI. Sen ymmärrettyäni, ettei minun tarvitse venyä joka suuntaan, olen oppinut hiljalleen arvostamaan itseäni. Jonka jälkeen olen myös oppinut, ettei minun tarvitse koko ajan suorittaa. Silloinen työ oli ajoittain kovinkin paineista, joten isoin ymmärrys, melkein kuin lottovoitto, oli tajuta, että voin pyrkiä muun elämäni järjestelemään rennommin niin, että saisin tasapainoa elämään jos työni jo kuormittaa paljon.

Hyvinvointituotteet

Oman paineensietokyvyn kasvun koetinkivet

Edellisen blogipostauksen myötä kerroin myös, että aloin edustamaan jälleenmyyntituotteita verkostomarkkinointi yrityksessä jokunen vuosi taaksepäin. Se on yksi helppo aihe yhdistää paineensietokykyyn. Monella nousee karvat pystyyn kuultuaan suoramarkkinointiyrityksistä, ja moni tietää, että siinä työssä kohtaa paljon positiivisien lisäksi myös negatiivisiin puoliin. Kerta toisensa jälkeen jos siinä työssä tuntuu, että saa vaan EI- vastauksia ja tulee torpatuksi, niin miten käy sinun paineensietokyvyn? Tätä samaa voi toisinaan hyvin peilata myös muuhun työhön, jossa myydään ihmisille tuotteita/ palveluita,  lehtimyyjät ensimmäisenä mieleen nousseena esimerkkinä. Pahimmillaan ilkeitä asiakkaiden letkautuksia, suoria palautteita, pahimmillaan jos alentuu asiakkaan tunnetiloihin, mitä käy motivaatiolle? Kutistuuko paineensietokyky?

Edellä kuvattu työ on ollut ratkaiseva ponnistuslauta eteenpäin itselleni, koska työn kautta on otettu paljon niin sanottua ”iskua naamaan”, joka on toisinaan opettanut siedättymään EI EI EI – vastauksilla. Niissä tilanteissa oma tunnepuolen läpikäyminen, tilanteen analysointi ja pohdiskelu mikä olisi voinut mennä eritavalla, on auttanut yli negatiivisuudesta ja on oppinut ottamaan EI:n aivan uudella moodilla. Joka on puolestaan varmasti ollut edes auttamassa pitkään jatkuneessa työnhaku- tilanteissa, etten jähmety paikoilleni kohdatessani pettymyksiä, tapa omaa motivaatiota, vaan kaivan kerta toisensa jälkeen sinnikkyyden esille ja jatkan uudelleen!

Iloa

Apuja paineensietokyvyn lisäämiseen

Mielenhallinta on yksi tärkeimmistä. Vaikeissa hetkissä yksin asian kanssa rämpiminen ei vie eteenpäin, ja sulkeutuminen on pahinta mitä voi tehdä. Sen jälkeen kuulee vain omat ajatukset, jotka kuormittuneena voivat olla jo erittäin vääristyneet, joten apu on paikallaan vaikeisiin hetkiin. Nuoruusajoilla tämän koin juuri syömishäiriöni kanssa, kun sulkeuduin ja kuulin vain omat ajatukseni. Tätä nykyään arvostan suuresti, että meille on tuhansittain vaihtoehtoja niihin hetkiin, kun yksin on vaikea jatkaa eteenpäin. Vertaistuki, ja alan asiantuntijat ovat paras vaihtoehto silloin, kun oma ajatuksen juoksusi ei edistä sinua eteenpäin.

Paineensietokyvyllä mielen joustavuutta ja motivaatiota

Oma paineensietokyky on ollut koetuksella viimeisten 10 vuoden aikana, ja on jotenkin ”noussut pintaan” tässä viime vuosien saatossa, josta olen itse häkeltynyt millaisia uusia näkökantoja ja ideoita olen niiden parista löytänyt. Olen tosissaankin joutunut karvaasti nielemään epäonnistumisen ja lannistumisen tuntemuksia,  olen kuullut EI EI EI- vastauksia niin työnhaussa kuin myyntityössä, jopa asiakkaiden ilkeät kommentit joissakin myyntitilanteissa on tallentunut verkkokalvoille asti. Ikäviä vastaiskuja motivaatiolle ja innostukselle, joka on kuin Repeat- toiminto jäänyt levyyn päälle pyörimään. Tosi asia kyllä on, että jokaisen EI- vastauksen jälkeen se KYLLÄ- vastaus on jo lähempänä. Kyllä se sieltä vielä tulee. Myyntityössä tämän näkee selvästi, kun vaan sinnikkäästi malttaa tehdä työtä!

Jaana Koskinen
Kuva Titta Kivelä

Valmennuspaketti paineensietokyvyn lisäämiseen

Minulla on ollut taito löytää omien vastoinkäymisten myötä ongelmista mahdollisuuksia. Tässäkin kohtaa, vaikka oma levy soittaa ”EI EI EI:tä”, niin keksin yksi kerta saatuani kuulla, en menestynyt taaskaan työnhaussa, että minähän teen vaikeuksistani vahvuuksia, ja sen myötä olenkin kehitellyt seuraavaa:

!!!ALAN SPARRAAMAAN suorituskyvyn lisäämistä SINUN elämääsi sekä yrityksiin paineensietokyvyn kasvattamista myyntitilanteisiin, joissa halutaan säilyttää työntekoon motivaatio, innostus ja sitoutuminen! Kiire, asiakkaiden epäsuotuisat vastaukset, heiltä luomat paineet muun muassa sanallinen palaute, työpaikan tulosvastuu, epäonnistuminen ja jatkuva EI- vastausten kuuleminen vaatii vastaparikseen tehokasta mieltä, jossa pidetään huolta, että tarmo säilyy, vaikka kuljet kohti vastavirtaa!

–> ” Parempi minä- myyjänä” valmennus keskittyy sparraamaan henkilökuntaa jatkuvien haasteiden vastaanottamista uudella asenteella, jota ei horjuta asiakkaiden negatiiviset kommentit tai asiakkaiden piittaamattomuus myyjään kohdistuneesta, tylystäkin palautteesta myyntitilanteissa. Millä myyjä psyykkaa koko pitkän päivän itseään, puhumattakaan työviikosta, jos kova tulostavoite on takaraivossa ja yhtään klousattua kauppaa ei kerta toisensa jälkeen tule? Miten saada hyvä myyntivire päälle, ja ylläpitää se niin, että EI- prospektit eivät käännä virettä alasuuntaan? Näitä käydään valmennuksessa läpi ja luodaan hyviä stressinhallinnan työkaluja työrooliin.

Paineensietokyvyllä mielen joustavuutta ja motivaatiota

–> ”Paremmin minä” yksilö sparraus on sinulle, joka kahlaat läpi jotakin haastetta elämässäsi, joka ei sitten millään ota tuulta purjeisiin! Tämä haaste on saanut jo mielesi matalaksi, hiljentäen jo sinun motivaation liekkiäsi, ja horjuttaen uskoa minä pystyvyyteesi. Valmennusten avulla kaivamme esiin selviytyjä minäsi, painamme kaasua ja innostamme sinut uudelle levelille, jolla oma suorituskykysi paranee ja katselet haastetta uusin silmin. Paineensietokyvyn lisääntymisen huomaat tyytyväisemmässä olossasi, sekä myös huojentuneemmassa olotilassasi. Uskallat luottaa tulevaan ja tunnet toiveikkuutta. 

Nämä ideat on lähteneet itsestäni, ja omista kokemuksistani liikkeelle, jossa haluan aidosti olla auttamassa sinua ja tukemassa askeliasi, saavuttaen valmennusten avulla sinulle elämään paremman suorituskyvyn ja paineensietokyvyn lisäksi tyytyväisyyttä, tasapainoa ja luottamusta.

Jaana Koskinen
Kuva Titta Kivelä

Valmennuspaketit

YKSILÖVALMENNUKSET ”PAREMMIN MINÄ”

TARJOAN NYT SINULLE HINTAAN 240 €, ja paketti sisältää 4 kertaa tunnin mittaisen valmennuksen, jossa yhdistelen Life coachin työkaluja sekä Mind coach stressinhallintavalmennuksen oppeja! Etuhinta voimassa 31.1.2021 saakka, ovh 260 €

TYÖPAIKOILLE PAREMPI MINÄ- MYYJÄNÄ VALMENNUKSET

Räätälöin valmennukset työpaikoille aina tapauskohtaisesti, joten kysele siihen tarjous minulta!

 

Nyt laitetaan hihat heilumaan,

XOXO
signature

Tilaa niin et menetä viestiä
Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi saadaksesi uutisia ja päivityksiä!

Mitä mieltä olet, kommentoi, niin jutellaan lisää

No Comments Yet.

Previous
Onnistumisen tunnetta arkeen
Paineensietokyvyllä mielen joustavuutta ja motivaatiota