Please enter an Access Token

Pelon hallintaan lisää luottamusta

Mitä sinä kaipaat tähän hetkeen?

Pelon hallintaan lisää luottamusta – blogipostaus pohtii pelkoa.  Mietitkö koskaan arjessa kun huomaat olevasi huoli ajatusten ja murheiden keskellä, että mitä sinä kaipaisit tässä hetkessä? Mikä sinua auttaisi menemään asian yli, tai vaikka jos siitä ei yli pääse, niin mikä edes helpottaisi oloasi?

Maailmalla on viime vuosina vallinnut ihmisyyden keskellä pelko ja epävarmuus ja sitä rummutetaan joka tuutista. Väkisinkin se on ajanut meitä tietynlaiseen varovaisuuteen ja vaikuttaa meihin negatiivisesti. Voiko elämään luottaa tämän vallitsevan, sekavaltakin tuntuisen arjen keskellä?

Apuja pelkoon

Pelko ja epävarmuus

Minua on puhutellut aihe nimeltä pelko. Se on asia, joka voi pahimmillaan ottaa otteen itsestäsi ja saa stressin äärellä muun muassa katselemaan erittäin kapeakatseisesti asioita, kuin mitä normaalisti jopa tekisit. Pelko kaventaa näkökenttäämme tehokkaasti, ja olemme pelon ohjailtavissa. Mikäli olet herkistynyt kuuntelemaan omaa sydäntäsi, intuitiotasi, voit pelosta huolimatta toimia niin kuin omaksi parhaaksesi näet. Sinun ei tarvitse antaa siis pelolle valtaa, vaan voit saada tilanteen hallintaan hyvinkin yksinkertaisilla asioilla, joita olen halunnut tähän blogi- postaukseen kirjoittaa.

Pelon hallintaa

Miten hallita pelkoa?

Kun koet pelkoa ja epävarmuutta, uskoisin, että kaipaat tilalle turvaa ja rauhaa. Millä sinä voisit lisätä näitä tunteita päiviisi, jotta voit hälventää pelkoa, saavuttamalla jollain lailla arkeesi turvaa. Onko se jonkin asian tekeminen tai jopa jonkun ihmisen näkeminen?

Itse koen välitöntä rauhaa ja turvan tunnetta luonnosta, jonne menen rauhoittamaan itseäni, jos koen olevani pelon vallassa. Siellä saan huoli ajatuksiini etäisyyttä aistimalla ja hengittelemällä luontoa ja huomaamalla kuinka kaikki on hyvin tässä hetkessä. Luonto ja sen rauha vaan yksinkertaisesti tarttuvat minuun, ja eheyttävät rauhatonta mieltäni. Turvapaikkani on siis luonto, josta koen voimaantuvani välittömästi.

Pelon hallintaa

Elämänhallintaa pelokkaissa ja vaikeissa tilanteissa ylläpidän vertaistuen voimalla. Asiassa kuin asiassa, on aina olemassa muitakin, jotka painivat samojen asioiden äärellä, joten silloin on tärkeää huomata ettei ole yksin, vaan keskusteluyhteyden avulla vertaistuen kanssa voi saada kevennyttyä taakkaa sydämen päältä ja sillä tavoin myös tuomalla lisää muun muassa levollisuuden ja luottamuksen tunnetta lisää.

Mikä on tässä hetkessä jo hyvin? Mistä asioista sinä voit olla iloinen tänään? Minulle lohtua tuo juuri ajattelu, että mikä on jo hyvin. Sen näkökannan osalta saa osittain luottoa, että tässä hetkessä on nyt tämä hyvin, huomista on turha etukäteen murehtia. Myöskin mennyttä sen enempää murehtimatta, ja koittaen löytää opittavaa menneestä.

Hallitsetko sinä pelkoa, vai se sinua?

Pelko asuu päässämme niin kauan kuin annamme sen asua. Kumpi hallitsee, pelko sinua vai sinä pelkoa? Kokemuksesta tiedän, että antamalla pelolle voimansa, olet kuin jonkinlaisessa psykoosissa, josta sinua ei herätä kuin korkeintaan joku ihme. Tämän tiedän, koska sairastamani syömishäiriö, anoreksia, oli oiva esimerkki siitä, kuinka sairaus hallitsi minua, enkä minä sitä. Sairauden aikana elin pelossa, pelkäsin lihoavani, vaikka olin jo langanlaiha. Kuulin pääni sisällä vaan pelon sanelemassa minulle sääntöjä, kuria ja se kontrolloi minua 24/h. Minua ei pelastanut silloin mikään muu kuin ehkä se jokin ihme, joskus myöhemmin.

Mikäli sinä haluat hallita pelkoa, sinun on rohkeasti toimittava oman valintasi mukaan, vain sinä itse tiedät mikä on sinulle hyväksi. Kukaan muu ei voi sitä sinun puolestasi tietää. Eikä kuulukkaan, koska meillä jokaisella on valintojen takanamme esimerkiksi oman elämämme haasteet ja vaikeudet, josta syntyy valintamme. Jos sinä tunnet sydämessäsi, kun edessäsi on pelon sekava tilanne, että se ei tunnu sinusta hyvältä, niin kuuntele silloin sitä. Sydämesi kertoo sinulle totuuden. 

Pelon voima

Pelko kontrolloi meitä. Se vihastuttaa. Se ahdistaa nurkkaan. Se saa vihaamaan. Se saa meidät huolestuneeksi. Kiukkuiseksi. Syytteleväksi. Saa näkemään asiat erittäin huolestuttavana.

Siinä hetkessä kun tunnet näin, hengitä. Keskity hengittämään syvään sisään ja ulos ja rauhoita keho- mieli. Keskittymällä rauhoittamaan autonomista hermostoamme, ja saatuamme rauhallisen hengityksen avulla lisää tilaa ajatuksillemme, voimme huomata olevamme tyynempi ja levollisempi. Kuulostele sen jälkeen näyttäytyykö pelko sinulle samanlaisena kuin hetki sitten?

Luottamus

Luo ajatuksissa sinulle jokin miellyttävä ja turvallinen paikka, jonne menet kun olet pelon voimassa. Tunne miten hyvältä se tuntuu, ja kuinka huoli ajatukset kaikkoaa. Tunne voimakkaasti luottamus, turva ja toiveikkuus, että kaikki kääntyy parhain päin.

Uskomalla hyvään, ajattelemalla turvaa tuottavia ajatuksia, saat mielellesi rauhan. Itse usein hakiessani rauhan ja levollisuuden tilaa muistan joskus niin sanotusti ankkuroineeni sydämeeni nämä tunnetilat. josta aina tarvittaessa voin haeskella niitä. Ne löytyvät, kun annan itselleni aikaa, rauhallista, omaa aikaa, pysähtyen arkeen. Voin jälleen taas hyvin.

Rakkaus ja välittäminen poistaa pelon. Muistatko kuinka pienenä äidin syli karkoitti huolesi? Kuinka voisit kokea arjessa lisää rakkautta? Se voi olla vaikka edes pieniä hyviä tekoja itseäsi varten, jolla lisäät rakkautta päiviisi.

Pelon hallintaan lisää luottamusta

Pelkoa ei kannata ruokkia yhtään enempää millään toiminnalla jolla lisää sitä. Tehokkain tapa on poissulkea kaikki ympäriltäsi siinä kohtaa, kun rajapyykkisi ylittyy, ja hakea tilalle harmoniaa itselle tyynnyttävistä vaihtoehdoista. Keskittymällä rauhallisen olotilan luomiseen, hyvään oloon ja itseesi- hiljennät pelkoasi. 

Aletaanhan yhdessä viemään katseemme hyvään. Meillä on täällä jokaisella yksi ainut elämä, niin sitä ei kannata elää pelosta käsin vaan rakkaudesta!

XOXO
signature

Tilaa niin et menetä viestiä
Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi saadaksesi uutisia ja päivityksiä!

Mitä mieltä olet, kommentoi, niin jutellaan lisää

No Comments Yet.

Previous
Hetkessä- kortit tähän hetkeen
Pelon hallintaan lisää luottamusta