Please enter an Access Token

Unella hyvinvointia ja luottamusta arkeen

Ihana, ihana olo!

Ihana, ihana olo! Sen tiimoilta on tullut viimeisimpiä blogitekstejä kirjoiteltua, ja joille on tarkoitus antaa jatkoa tälle vuodelle. Oikeastaan teema tälle vuodelle tuntuisi itselläni ainakin ihan automaattisesti suuntautuvan näille Hyvän olon- ajatuksille.

Viime vuonna ajatus tälle vuodelle oli teksteihini, myös somemaailman puolelle ottaa mukaan erilaisia asiantuntijoita hyvinvoinnin ääreltä, ja aion lupauksestani pitää kiinni! Hyppää mukaan kuulemaan kiehtovia ja elinvoimaisia tekstejä henkilöiltä, joilla focuksena on auttaa meidän kaikkien lisäämään hyvinvointia arkeensa! 

Ihana, ihana olo- kierros alkaa allekirjoittaneesta ja tänään aihiossa on luottamuksen lisääminen arkeen focuksena uni ja nukkuminen.

Henkilökohtainen aihe itselleni, jonka kanssa on tullut paljon oppia takapakkineensa, mutta unen kautta on tajunnut kuinka valtava merkitys sillä on siihen, että emme esimerkiksi elä pelossa.

Työkaluja focuksena unen parantaminen ja levollisemmat unet on itse saatu käymieni Stressinhallinta-, ja life coach koulutusten myötä, jotka ovat tuoneet lisää apuja uneni pariin. Omakohtainen kokemus unen parista tuo paljon ajatuksia aiheeseen.

Ihana ihana olo

Ihana eheyttävä uni

Jokainen meistä tietää miltä tuntuu seuraavana päivänä, jos edellinen yö on tullut valvoskeltua. Useampi tietää myös ehkä seuraavan, ja seuraavankin yön tuntemukset, jos tämä on jatkunut.

Joillakin meistä taas on kokemusta jo kroonistuneesta vaikeudesta nukahtaa, joka pahimmillaan on johtanut vaikean unettomuuden pariin. Ei saa unen päästä kiinni, tai heräilee pitkin yötä. Valvominen ahdistaa.

Uskoihin, että joukossamme on myös henkilöitä, joilla ei nukkumisen kanssa ole lainkaan ongelmia, he kun käyvät sänkyyn, he sinne samantien nukahtavat.

Lisäksi on myös vuorotyöläiset, joiden nukkumis mahdollisuudet seilaavat työvuorojen mukaan, ja voivat olla hyvinkin epäsäännölliset.

Miksi uni on kumminkin yksi asia, josta nipistetään? Kun aika on kortilla, voidaan laittaa sen piikkiin, että ei kerkeä nukkua, tai vetkuttaa pitkälle yöhön nukkumaan käymistä. Ilta toisensa jälkeen kuvio toistuu.

Vuorokauden unen määrän tarve vaihtelee aikuisilla, joillekin voi riittää pienempi määrä, mutta suositeltu aikuisen unentarve on noin 7-8 h/ vrk.

Kuinka monena iltana tämä suositus toteutuu sinun arjessasi?

Ihana ihana olo

Omat kokemukset vähäisen unen vaikutuksesta

Minua muistuttaa aikaisempien vuosien unettomuuden tuomat yöunet ja saldollisesti pahimpina aikoina nukuin 2-4 h / yössä. Sen vaikutukset tuntee kehossaan ja mielessään, joka todella kaventi päivän voimavara- varastoa niin, että pää focus oli vain päivistä selviäminen.

Herkkäunisena voin allekirjoittaa unettomuuden selätettyäni, että joudun jatkuvasti tehdä töitä luodakseni levollisen tunteen nukkumiseen. Nukahtaminen ei ole itselleen itsestäänselvyys, ja joskus sen vuoksi joutuu tehdä töitä paljonkin. Levoton mieli on pahin painajaiseni nukkumaan käydessä.

Jo yhdenkin yön huonosti nukkuneena voin tuntea vaikutukset kokonaisvaltaisesti itsessäni. Kehossani on epätasapainoinen olo, ja ajatus ei ole selkeä. Minun on vaikeampi ottaa omasta sisäisestä äänestäni selvää, kun jaksan vähemmän. Toisaalta stressaannun myös herkemmin perusasioille. Kun olen stressaantunut, luotan vähemmän positiisiviin tunteisiin, joilla saisin turvaa.

Voin siis allekirjoittaa, että huonosti nukuttu yö näkyy seuraavan päivän toiminnoissani.

Unen tarve

Kuinka lisätä luottamusta unen turvin?

Ei turhaan sanota, että väsyneenä moni pienikin asia näyttäytyy suurempana kuin onkaan! Sillä uni on kaiken lähtökohta. Sen merkityksen ehkä juuri siksi ymmärtää, kun on sen aiemmin elämässään jo pariin otteeseen menettänyt, että puhumme isosta vaikuttavasta asiasta.

Mitä itse olen oppinut unesta ja itsestäni, tärkein on oppia kuuntelemaan kehoa, milloin se yrittää kertoa, että pysähdy ja lepää. Ota aikaa itsellesi, rentoutu tai käy ajoissa sänkyyn. Kun tämän oivaltaa, osaa arvostaa sitä, että ehkäpä tärkein panostus sillä hetkellä on antaa mahdollisuus tähän, ja katkaista aiempi toimintatapa.

Jos nukkumatti ei heti osu kohdalle sänkyyn mennessä, ja tämä kuvio toistuu jo useampana iltana, voi siitä ehkä päätellä että jokin arjessa mättää. Jokin kaipaa nyt huomiota, ja onko se jokin sinä itse? Millä tavoin sinä  voit purkaa itsestäsi sitä taakkaa vähemmälle, joka mahdollisesti estää unensaannin?  Onko se rentoutumiseen focusointi ja asioiden tärkeysjärjestykseen laittamista? Oletko kenties sinä se tärkeysjärjestyksen asia numero 1?

Mikä on untasi häiritsevä ajansyöppö? Tutkitusti digiaika on saanut ihmiset vaan uppoutumaan netin ja somenmaailmaan, että siellä viihdytään jopa niin kauan, että unohdetaan oma hyvinvointi. Mieti mitä teit iltaisin esimerkiksi 20 vuotta sitten? Miltä tuntuisi tällä hetkellä puhelimen sijaan tehdä jotakin muuta tai olla vaikka ihan tekemättä mitään? Joskus tylsyys on parasta, jota voi aivoillensa antaa!

Ihana ihana olo

Omat vinkit unenlaadun ja määrän lisäämiseen parantamaan hyvinvointia

  • Pyri löytämään sinulle sopivia keinoja rentoutumiseen. Kun saat kehoa ja mieltäsi rentoutumaan, stressitasosi laskevat, jotka vaikuttavat unen saantiin. Ala kiinnittämään joka ilta hyvissä ajoin tähän huomiota. Tarvittaessa sinun kannattaa tutustua myös erilaisiin hoitomenetelmiin, joilla voi purkaa stressiä ulos kehosta, kurkkaa myös Rentoutumon palvelut, joissa löytyy hyviä vaihtoehtoja siihen.
  • Muista rauhoittaa autonomista hermostoa keskittymällä hengityksesi pariin. Esimerkiksi 2 minuuttia päivässä hengittelyä on hyvä aloitusaskel ottaa arkeesi uusi toimintatapa stressinhallintaasi. Kokeile vaikka hengittelyä silmät kiinni juuri ennen nukkumaanmenoa, jolla on rauhoittava vaikutus sinuun. Hengitä nenän kautta syvään sisään ja ulos, löydä oma luonnollinen rytmi hengitykseen.
  • Mieti askel askelta, voisitko tänään käydä hieman aiemmin nukkumaan? ( Esimerkiksi aloittaen 1/2-1  h aiemmin). Testaa tätä viikko ja katso huomaatko energiatasoissasi mitään muutosta positiivisempaan suuntaan. Jos huomaat, jatka ihmeessä!

Ihana Ihana olo

HUOMAATKO KUINKA UNENMÄÄRÄN LISÄÄMISELLÄ ON SUORA YHTEYS SINUN OLOTILAASI?

Luottamus kasvaa, kun olet voimissasi ja elinvoimainen. Jaksat haasteita ja vaikeita arkisia hetkiä, kun voimavarasi on tsekattu kuntoon unen kautta!

Nyt siis kannustan kaikkia vaalimaan unta, ja haalimaan aikaa rentoutumiselle!;) Unella hyvinvointia ja luottamusta arkeen- asenteella saadaan aikaiseksi paljon!

Ihana, ihana olo!

Sen puolesta,

 

XOXO
signature

Tilaa niin et menetä viestiä
Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi saadaksesi uutisia ja päivityksiä!

Mitä mieltä olet, kommentoi, niin jutellaan lisää

Previous
Terveyssummit ja arkinen hyvinvointi
Unella hyvinvointia ja luottamusta arkeen