Please enter an Access Token

Uskalla sanoa tunteet ääneen

Uskalla sanoa tunteet ääneen- blogipostaus kertoo tunteista. Ajatuksista. Toiveista ja tarpeista. Meidän jokaisen perustarpeemme ja toiveemme kaipaavat tulla näkyviksi, kuulluiksi ja hyväksytyiksi. Tämä piirtyi vahvasti mieleen Life coach- opinnoista, jonka kautta ymmärsi viimeistään tärkeyden, että asioista osataan ja uskalletaan puhua.

Nuoruudesta pitkän matkaa tähän päivään saakka on tullut läpikäytyä omaa  sisintään tarkkaan läpi, mutta käymäni life coach-, ja stressinhallintakoulutukset ovat tuoneet aiheeseen lisää syvyyttä kun on oppinut tuntemaan itseään lisää. Työkalujen ja menetelmien kautta, joita koulutukset ovat antaneet, on saanut rikastettua omaa tietoutta muun muassa ihmismielen käyttäytymiseen. Ihmismieli on kiehtova kuinka se toimii, ja mikä vaikuttaa mihin.

Tämä postaus tuo koutsin näkemystä aiheeseen, kuinka tunteita ja ajatuksia voisi tuoda lähemmäksi itseä ja muita, ja jakaa siis vinkit koutsilta, jolla koulutusten lisäksi löytyy myös erittäin vahvaa kokemusperäistä tarttumapintaa aiheeseen.

Uskalla sanoa se ääneen

Pienennätkö itseäsi?

Oletko sinä tottunut pienentämään itseäsi sillä, ettet uskalla ääneen sanoittaa omia ajatuksia, näkökulmia tai mielipiteitä? Myötäiletkö mieluummin, vältät mielipahaa tai erimielisyyksiä? Mieluummin itse taivut, kuin että lähtisit asiaa puimaan toisen kanssa?

Oletko sinä kerta toisensa jälkeen joutunut karvaasti nielemään ikävät tunteet, joita seuraa siitä, että joudut vasten esimerkiksi omaa arvomaailmaa suostumaan asioihin, joita et haluaisi? Joudutko ottamaan vastaan ikäviä tunteita, jopa ärsytystä ja vihaa, kun toimit vastoin sydämesi ääntä?

Jätätkö kerta toisensa jälkeen omat toiveesi, tarpeesi ja tunteesi sivulle, aliarvioita niitä, ettet ole niitä ansainnut tai ettei ne ole tärkeitä. Et edes välttämättä tunnista lukuisia uskomuksia, joita asian tiimoilla ajatuksen tasolla pyörittelet mielessäsi.

Uskalla sanoa se ääneen

”Käräytä” omat uskomuksesi

Ihan ensimmäiseksi, sinun on käräytettävä tästä itsesi! Sinun täytyy huomata ne uskomukset, ne kielteiset ajatukset, jotka omissa ajatuksissasi sabotoivat ääneen sanoittamisen mahdollisuuksia. Ajatustyötä tekemällä omille ajatuksille, ja uskomusten läpikäymistä tarvitsee, kun sinun on tarkoitus alkaa muokata omaa puhetta itsesi kanssa.

Tehokkaimmillaan uskomukset alkavat pikkuhiljalleen purkautua kun alat horjuttamaan niitä, esimerkiksi esittämällä niille kysymyksiä:

  • Pitääkö tämä oikeasti paikkaansa?
  • Milloin olen alkanut uskoa näin?
  • Miten voisit pehmentää tätä ajatusta, voitko esimerkiksi lisätä lauseen alkuun että ” Minä ajattelen, että..” tai ”Minä uskon, että”, jolloin lause saattaa alkaa tuntua enemmän itsestäsikin ei- luottavalta, koska se että tajuat, että se on ehkä vain sinun mielikuvitusta, eikä välttämättä edes totuus.
  • Voisitko kääntää lausetta jotenkin? Mikä olisi sen vastakohta?
  • Edistääkö tämä ajatus hyvinvointiani?
  • Voisinko luopua tästä ajatuksesta?
  • Miten saisin tästä lauseesta minua kannattelevan, eteenpäin vievän?

Sinä olet tärkeä

Toinen tärkeä asia on oppia arvostamaan itseä, rakastamaan itseä ja puhumaan itselle kauniisti. Kun oppii arvostamaan itseään, ja kasvattaa omaa itseluottamusta, on myös paljon helpompaa pitää huolta omista rajoista. On uskallusta sanoittaa ääneen omat rajat, ja pitää omia puoliansa.

Asioista puhuminen, keskustelu, ja mielipiteistä puhuminen ei tarkoita automaattisesti riitaa, tai suuria tunteen purkauksia. Niistä puhumiseen on mahdollista ottaa rakentavanlaatuinen, myötäelävä vuorovaikuttaminen kehiin, ja vaikka niiden parissa voi käyttää NVC- mallia, Marshall B. Rosenbergin kehittämä empaattista vuorovaikutusmallia, Nonviolent Communications (NVC) jota Life coaching maailmassa vuorovaikuttamiseen työkaluiksi saimme.

  • Havainto: Mikä havainto saa sinussa aikaan tunteen, esimerkiksi sotku eteisessä
  • Tunne: Kerro minkälaisiä tunteita havainto sinussa herättää, esimerkiksi ”Minulle tulee ärsyyntynyt olo kun näen sotkun eteisessä ” tai ”Sotku suoraan eteisessä saa minut vihaiseksi”
  • Tarve: Mikä tarve sinulla herää , esimerkiksi epäsiististä eteisestä ”Haluaisin, että eteinen pidettäisiin järjestyksessä, jotta koti on viihtyisä, ja eteiseen on jätetty siististi tavarat paikoilleen”.
  • Pyyntö: Esitä pyyntö, miten toivoisit asiaan jatkossa reagoitavan, esimerkiksi epäsiististä eteisestä ”Voisitko huolehtia, että laitat eteisessä tavarasi paikoilleen, jotta en joudu jälleen vihastumaan ja kaikilla on hyvä mieli järjestyksessä olevasta huoneesta.”

Sanoittamalla tilanteessa herääviä tunteita, toinen saa tasan tarkkaan tietää miltä sinusta tuntuu. Kukaan ei varmaan tieten tahtoen halua aiheuttaa toiselle ikäviä tunteita, joten viestillä on tunteita herättäviä vaikutuksia, jotka auttavat myötätuntoisesti kohtaamaan tilanteen.

Uskalla sanoa se ääneen

Työstä tunteita

Ajatukset herättävät meissä tunteita, joten meissä virtaa niin miellyttäviä kuin ikävämpiä tunteita herättäviä ajatuksia. Iloisat tunteet on helppo ottaa vastaan, mutta ikäviin voi olla erilainen suhtautuminen, ja esimerkiksi häpeän tunnetta tai vihaa halutaan olla kohtaamatta. Ihminen stressaantuu kun ikävät tunteet jäävät mielen päälle. Kun tunneruukkuun padotaan ikäviä tunteita liiaksi, niin jossain vaiheessa voi tulla stoppi, niin että keho reagoi tai pahimmillaan mielelle asiat ovat liikaa, jolloin päädytään ääriratkaisuihin kuten avioeroon, välien rikkoutumiseen läheisen kanssa tai asia alkaa vaikuttamaan omaan mieleen.

Kaikki tunteet ovat tärkeitä. Kaikilla tunteilla on merkityksensä ja epämiellyttävät tunteet monesti viestivät niistä asioista, joihin kiinnittämällä huomiota, puhumalla niistä tai löytämällä niihin ratkaisuja, olomme helpottuu. Mikäli tunteita ei käy läpi, ja ihminen vaan patoaa kaiken sisäänsä, ei ne löydä reittiä ulos. Patoutuessa viha lisääntyy, katkeruus tulee kuvioihin ja noidankehä pyörii ympyrää.

Tunnetyöskentelyä voi oppia, koskaan ei ole liian myöhäistä sille. Tunteemme haluavat tulla tarpeiden ja toiveiden lisäksi kuulluiksi, nähdyiksi ja hyväksytyiksi, joten annetaan niille tilaa.

Uskalla sanoa tunteet ääneen, se on hyvinvointisi yksi tukipilari!

XOXO
signature

Tilaa niin et menetä viestiä
Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi saadaksesi uutisia ja päivityksiä!

Mitä mieltä olet, kommentoi, niin jutellaan lisää

No Comments Yet.

Previous
Kuormituksen ennaltaehkäiseviä arjen tukitoimia
Uskalla sanoa tunteet ääneen